Penzioneri vraćaju novac zbog greške PIO fonda: Zašto se na izdavanje konačnog rešenja za penziju ponekad čeka godinama?

Veliki broj starijih sugrađana, nakon što preda svu potrebnu dokumentaciju za odlazak u penziju, dobije privremeno rešenje na kome je njen iznos obračunat.

Da bi se utvrdio iznos starosne penzije, u obzir se uzimaju godine radnog staža kao i visine ostvarenih zarada, to jest osnovice osiguranja za koje je plaćen doprinos za PIO.

Ipak, ako su ispunjeni uslovi za sticanje penzije, ali nisu poznati i kompletirani svi podaci koji su potrebni za donošenje konačnog rešenja, PIO fond građanima izdaje privremeno rešenje, kao „prelazni“ način za isplatu naknade do konačnog utvrđivanja svih podataka i visine primanja.

Kako za Danas pojašnjavaju iz PIO fonda, u privremenom rešenju navode se tačni razlozi zbog kojih nije moguće odrediti konačan iznos penzije.

“PIO fond po službenoj dužnosti potražuje nedostajuće podatke i donosi konačno rešenje, kada se otklone razlozi privremenog rešenja, odnosno, kada se pribave podaci potrebni za donošenje konačnog rešenja. Ako u roku od tri godine od dana pravosnažnosti privremenog rešenja nisu utvrđene nedostajuće činjenice i podaci, akontativni iznos penzije postaje konačan”, navode iz Fonda, dodajući da među najčešće uzroke privremenosti rešenja spadaju neplaćeni doprinosi za sve periode osiguranja.

Iz tog razloga, neretko se događa da penzionerima, nekoliko meseci ili par godina nakon izdavanja pomenutog rešenja, stigne obaveštenje koliko novca treba da vrate PIO fondu ili to kolika razlika će im biti isplaćena.

Ovo se dešava jer prilikom određivanja privremenog iznosa penzije, utvrđena visina primanja može biti veća ili manja od one koja će na kraju biti izračunata u konačnmom rešenju. U tom slučaju, ako je u periodu od privremenog do konačnog rešenja, penzioner primao višu penziju nego što je na kraju utvrđeno da mu pripada, on postaje dužan da razliku vrati PIO fondu, dok u obratnom slučaju, PIO fond tu razliku isplaćuje njemu.

Uvećana penzija – greška PIO fonda

Zato pomenuti sled događaja otvara nekoliko pitanja, a najpre da li se vrednost iznosa sinhronizuje sa aktuelnom vrednošću dinara, kao i da li penzioneri treba da „plaćaju“ grešku koju je Fond načinio.

S tim u vezi, Jovan Tamburić, predsednik Udruženja sindikata penzionisanih vojnih lica Srbije, pojašnjava za Danas da se visina penzije obračunava na osnovu vrednosti opšteg boda, i da bi, u skladu sa ovim iznosom, trebalo obračunati i razliku novca za koju je građanin ostao uskraćen pre donošenja konačnog rešenja.

Penzioneri vraćaju novac zbog greške PIO fonda: Zašto se na izdavanje konačnog rešenja za penziju ponekad čeka godinama? 2
Foto: K. Bondžulić/Danas

„Kada se usklađuju penzije, raste vrednost boda. Stoga, PIO bi trebalo da penzionerima, koji nisu primali iznos koliki je trebalo, već manji, razliku vrate uvećano, u skladu sa povećanjem boda u periodu u kome je isplaćivana manja penzija. Logika i pravo kažu da bi zaostaci trebalo biti uvećani u skladu sa bodom za određenu godinu. Ipak, PIO ne uzima kamatu za preplaćenu penziju, te s tim u vezi, ne daje ni kamatu prilikom isplate razlike za onu koja je bila manja“, pojašnjava naš sagovornik.

Sa druge strane, Tamburić ističe da nije u redu da sugrađani, kojima je penzija bila uvećana na osnovu obračuna PIO fonda, vraćaju razliku, jer to, kako kaže, nije njihova greška.

„Neshvatljivo je, ali ozakonjeno, da penzioner plaća nešto što je greška administracije. Za to bi trebalo da odgovara, ne samo službenik koji je predložio rešenje, već i onaj ko ga je potpisao. Postoji sistem kontrole, u kome referent napravi rešenje, koje ide na odobrenje kod pravnika, a tek nakon toga ga rukovodilac filijale PIO fonda potpisuje. Kroz sve te „ruke“ rešenje prođe, a onda penzioner vraća to što je penzija loše obračunata. Oni su zakonom predvideli da se sporazumom to može vraćati u ratama, te na takav način izbegavaju sudski spor“, napominje predsednik Udruženja.

Takođe, dodatni problem, prema rečima penzionera, predstavlja i dug period čekanja na razrešenja žalbi. Kako je ranije za naš list kazao penzioner Dragan Stanimirović, reč je o hiljadama ljudi, a on je jedan od onih koji su na rešenje čekali više meseci.

Ipak, na pitanja koliko u ovom trenutku ima nerešenih žalbi penzionera u kojima navode da im radni staž nije ispravno obračunat, iz PIO fonda nam do zaključenja teksta nisu odgovorili.

Takođe, nisu nam objasnili ni iz kog razloga se slučajevi u kojima je pogrešno obračunat radni staž za čak desetine godina, ne rešavaju po hitnom postupku, već procedura traje mesecima.

 

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Prava Pekara počinje sa radom u Smederevu!

Radno vreme objekata je od 06 do 18

Očekujemo Vas!