Radna grupa Zavoda za unapređivanje obrazovanja i vaspitanja (ZUOV), koja je formirana na zahtev Ministarstva prosvete, nauke i tehnološkog razvoja, utvrdila je da postoje nedostaci u sedam od ukupno osam odobrenih udžbenika za biologiju za osmi razred.
Najodgovorniji za obrazovanje u tom dopisu ukazali su i da će ZUOV uz obrazloženje uputiti zahteve izdavačkim kućama: “Klet”, “Zavod za udžbenike”, “Eduka”, “Data status”, “Gerundijum”, “Vulkan izdavaštvo” i “Novi logos” da isprave sporne delove udžbenika. Prema saznanjima “Politike” jedini udžbenik biologije za osmake, iz zvaničnog važećeg kataloga udžbenika koje je odobrilo resorno ministarstvo, a u kome nisu pronađeni nedostaci koji se odnose na “biološki smisao adolescencije” jeste knjiga izdavačke kuće “Bigz”.
To je i jedini udžbenik biologije za osmake u kome se ne pominju rodni i polni identitet u okviru teme “Čovek i zdravlje”, mada bi na osnovu preporučenih sadržaja programa baš u okviru ove teme trebala da se nađe i tematska celina “Biološki smisao adolescencije (rodni i polni identitet u kontekstu hormonske aktivnosti i individualne genetičke varijabilnosti)”.
Takođe, prema saznanjima našeg lista, vanrednu stručnu komisiju ZUOV-a, čiji je zadatak bio da utvrdi da li ima ideološki obojenih interpretacija u đačkim lekcijama iz odobrenih udžbenika biologije, činili su psiholozi i sociolozi. Nije prvi put da se preispituju sadržaji udžbenika, pa ni da se ispravljaju, ali presedan u dosadašnjoj praksi jeste da u komisiji koja preispituje valjanost navoda u udžbenicima biologije – nema biologa.
Psiholozi i sociolozi nalaze da u nekim udžbenicima lekcije iz biologije treba sažeti, a u pojedinim zameraju da rodni identitet nije definisan na način prilagođen uzrastu. Osim toga, prema saznanjima našeg lista, komisija je uvidela i da su u nekim lekcijama iz biologije “stereotipi i predrasude” nejasno definisani, da su to pojmovi socijalne psihologije i sociologije kojima nije mesto u lekcijama iz biologije, te je zatraženo brisanje takvih odeljaka iz udžbenika.
Jedan od primera je da se udžbeniku navodi da je Klara Cetkin bila “među najpoznatijim borcima za prava žena i za ravnopravnost među rodovima…”, a takva je formulacija prema mišljenju komisije sporna jer se uvodi pojam roda, koji nije korišćen u vreme borbe za ravnopravnost među polovima. Stručnjaci psihologije i sociologije ukazali su i da je iz jednog od udžbenika koji će se menjati potrebno izbaciti domaći zadatak koji đake upućuje na sajt kojim se promoviše LGBT manjina.
Sad valja podsetiti da je na vanrednom zasedanju NPS-a kompletna akademska biološka zajednica jednoglasno zauzela stav da programi nastave i učenja biologije za osmi razred jesu utemeljeni u nauci u kojoj se ukrštaju činjenice, a ne interpretacije, ali se savet tu nije zaustavio.
Svoje stručno mišljenje NPS je dopunio delom, od kog se biolozi izričito ograđuju, a kojim se ističe da se u interpretaciji mora voditi računa da đaci osmog razreda nemaju nužna predznanja iz psihologije i sociologije, što su predmeti koji se izučavaju u srednjoj školi. Upravo se na to osvrnuo i ministar prosvete Branko Ružić, govoreći juče na sednici skupštinskog Odbora za obrazovanje.
– Uputili smo zahtev NPS-u da se preispita deo programa biologije zbog polemike u javnosti, zamolili da se konsultuju Srpsko biološko društvo i sve katedre bioloških fakulteta. Biolozi su jednoglasno rekli da stoje iza programa za biologiju, ali se NPS izjasnio da postoje odstupanja u vidu usklađivanja sa sociološkim i psihološkim predznanjima osmaka. Mislim da propagiranje tolerancije može da se uradi na mnogo jasniji i prijemčiviji način nego što je to urađeno u ovim udžbenicima – ukazao je Ružić.
Naglasio je da se prosvetni vrh drži zakona i procedure, da je uputio zahtev ZUOV-u da formira komisiju sačinjenu od psihologa i sociologa, koja će proveriti da li postoje interpretacije ideološke prirode u udžbenicima, koje mogu na neki način da uznemire ili zbune decu.
– Komisija je utvrdila nedostatke u udžbenicima i ZUOV će na osnovu člana 41 Zakona o udžbenicima uputiti izdavačima obrazloženje, a oni su dužni da u roku od deset dana dostave ZUOV-u ispravljene rukopise udžbenika. Da ne bude da je ovo bilo čiji poraz, mislim da je ovo pobeda obrazovnog sistema, jer u konačnici mi dajemo saglasnost na ono što je struka uradila – zaključio je Ružić.