Problem je što se, kako navode vozači, zatvaraju i sanitarni čvorovi u ovim objektima. – Teže će se pravdati iskakanja iz reda vožnje, naročito u špicevima
S nekih okretnica javnog prevoza, poput Cvetkove pijace i Medaković, kako saznajemo, povlače se otpravnici. Problem je što se, kako navode vozači, time zatvaraju i sanitarni čvorovi u ovim objektima pa brojni šoferi neće imati mogućnost da obave fiziološke potrebe, da se osveže i operu ruke dok prave pauzu između dve vožnje.
Šta to u praksi znači? Slikovit primer je linija 309, autobus koji vozi od Cvetkove pijace do Kaluđerica. Vozači na ovom terminusu, posle povlačenja otpravnika kod „Cvetka”, neće imati osnovne uslove, a na okretnici u Kaluđerici ih takođe nema.
Prema nezvaničnim informacijama, pre ovog povlačenja otpravnika s pojedinih terminusa, više od 35 odsto njih ni do sada nije imalo otpravnike. Zbog toga su se vozači, koji u toku pauze moraju da se osveže i odu u toalet, snalazili kako su znali i umeli, pa su u toalet išli u kladionice, kafane, prodavnice… tamo gde u zoni terminusa toga uopšte i ima. Naravno, ako im zaposleni izađu u susret.
Koliki je nepostojanje otpravnika na okretnicama problem, još jasnije je ako se zna da na više linija vožnja traje i po sat. Smanjivanje broja otpravnika i zaključavanje prostorija na terminusima, koje koriste i oni i vozači, utiče na još jedan problem u gradu u kome prevoz ionako nije redovan i pouzdan, a to je dodatno remećenje neredovnih polazaka. Naime, kako nam je objašnjeno u nezvaničnom razgovoru sa onima koji rade u beogradskom javnom prevozu, jedan od zadataka otpravnika je i da, kada se uoče iskakanja i poremećaji na linijama, oni organizuju vozače kako bi se to, koliko-toliko, „ispeglalo”.
Najveći problem, posle povlačenja otpravnika s nekih terminusa, kako kažu naši sagovornici, biće u špicevima, kada dolazi do većih iskakanja iz redova vožnje. Slikovito – vozač na okretnicu dođe sa 20 minuta zakašnjenja zbog gužve na trasi, što automatski znači da naredni njegov polazak kasni. Kada je tu otpravnik, on može da sugeriše da odmah vozač krene, ali kada otpravnika nema, svaki vozač po sopstvenom nahođenju može da odluči hoće li praviti pauzu ili će odmah krenuti, osim ako mu drugačije ne jave iz Operativno-kontrolnog centra kada uoče poremećaj. Ovakve situacije postaju još komplikovanije kada se u obzir uzmu i infrastrukturni radovi na više lokacija u gradu.
U vezi s povlačenjem otpravnika s okretnica pitanja smo uputili gradu i odgovora za sada nema. Ali, kako za naš list ističe Drago Tošić, direktor Konzorcijum privatnih prevoznika, prema ugovoru, grad Beograd je u obavezi da obezbedi prevoznicima prohodne trase i okretnice s pripadajućim objektima.
– Ukoliko se zatvore objekti, to je jasan znak da grad svesno ili nesvesno dodatno otežava rad vozačima i tera ih iz ove branše, što je suprotno ugovornoj obavezi i izjavama čelnika grada u medijima – naglašava Tošić.
Dejan Aleksic Politika