Svake godine više od 50.000 osmaka i isto toliko srednjoškolaca nađe se pred dilemom koju srednju školu i fakultet da upiše i kako da svoje tinejdžerske želje uklopi u realnost u kojoj stručnjaci različitih profila godinama čekaju na zaposlenje, a analitičari tržišta rada upozoravaju da će neka zanimanja nestati za par godina.
Iako veliki broj školaraca odluku o izboru zanimanja odlaže za drugo polugođe, psiholog Eleonora Vlahović, koja se više od trideset godina bavi profesionalnom orijentacijom đaka, ističe da se odluka o željenoj školi ili fakultetu ne donosi mesec dana pred upis, jer je reč o izboru zanimanja kojim će se osoba baviti 40 godina. Ona podseća da čovek dve trećine svog života provede radeći, na poslu provede najproduktivniji deo svog dana, a sa kolegama provede više sati tokom dana nego sa svojom porodicom. Zbog toga se valja setiti reči mudrog Duška Radovića koji je govorio da nam je u životu dva puta potrebna sreća – prilikom izbora profesije i bračnog partnera.
„Profesionalna orijentacija jednako je važna i za pojedinca i za društvo, jer svaka osoba treba da radi na onom radnom mestu gde će biti najproduktivnija i najzadovoljnija. U poslednje tri decenije desile su se brojne promene, kako u širem društvu, tako i u porodici, a prva se ogleda u tome da su roditelji nekada imali veći uticaj na svoju decu kada je odabir srednje škole ili fakulteta u pitanju. Sada se uglavnom rukovode devizom ’tvoj život – tvoj izbor’ i skloni su da prepuste detetu od 15 godina da samo bira buduće zanimanje. Izuzetak od ovog pravila ponekad čine roditelji koji se već decenijama bave nekim porodičnim poslom, kao što je advokatura, medicina ili farmacija, pa vrše pritisak na dete da nastavi porodičnu tradiciju. Međutim, ako vidim da dete nema nikakvih afiniteta prema pravljenju lekova i farmaceutskih proizvoda, uvek sugerišem da ono može da bude menadžer u firmi i vodi lanac apoteka i sa diplomom nekog drugog fakulteta”, kaže Eleonora Vlahović.
Drugu promenu primećuje u odnosu dece prema školi i obrazovanju – smanjuje se broj učenika koji smatraju da je škola veoma važna, a raste broj onih koji veruju da se u životu treba snaći i više su orijentisani na zarađivanje, a manje na učenje. Na pitanje šta vam je najvažnije prilikom izbora budućeg zanimanja, najveći broj učenika kaže novac, a karijera se nalazi tek na četvrtom ili petom mestu. Sa povećanjem broja fakulteta, smerova i katedri, raste i broj đaka koji su neodlučni i koji se često izgube posmatrajući tu lepezu potencijalnih zanimanja. Menjaju se i preferencije učenika – FON pre trideset godina nije uživao toliko interesovanje budućih studenata, a devedesetih godina skoro nijedan đak nije se interesovao za forenziku. Onda su na mali ekran stigle serije sa istražiteljima zločina i sada je na tom fakultetskom smeru prilična gužva.
„Međutim, ono što mene kao psihologa brine jeste činjenica da u poslednje vreme vidim veliki broj dece koja su prilično napeta i anksiozna kada je u pitanju biranje budućeg zanimanja i upis srednje škole, odnosno fakulteta, pa polovinu vremena sa njima radim psihološko savetovanje, a drugu polovinu posvetimo profesionalnoj orijentaciji.
Kod mene dolaze učenici trećeg razreda srednje škole koji su toliko nervozni kao da se prijemni ispit dešava sutra, a ne za godinu i po dana. Svaki šesti ili sedmi đak koji dođe na savetovanje plače, jer strepi od upisa. Imam utisak kao da su se deca ’podelila’ na prebrižne i potpuno bezbrižne, odnosno na one koje prijemni ispit doživljavaju kao ’strašni sud’ i druge koji su uvereni da će se na kraju sve nekako rešiti, naravno u njihovu korist i bez previše uloženog truda”, konstantuje naša sagovornica.
Prilikom odabira budućeg zanimanja, osim želja i afiniteta deteta, uvek se mora uzeti u obzir i realnost u kojoj nema baš puno posla za arheologe, bibliotekare ili profesore skandinavskih jezika, pa učenike koji to žele naša sagovornica najčešće savetuje da im to bude hobi, a ne zanimanje. Ako su u pitanju deca koja žele da upišu srednju školu koja se nalazi u drugom gradu, mora da se uradi i psihološka procena da li su spremna da od 15 do 19 godine žive u internatu.
„Moj je utisak da đaci slabo poznaju svet rada. Kada ih pitam da li su se informisali koji se predmeti uče na fakultetu koji žele da upišu, najčešće kažu da nisu, što zaista predstavlja paradoks, jer mi živimo u informatičkom dobu u kome nas od informacija deli samo jedan ’klik’ kompjuterskog miša. Za generaciju koja sada upisuje srednje škole i fakultete kaže se da su digitalni urođenici, jer su prvo naučili da koriste mobilni telefon, pa tek onda nož i viljušku – zato mislim da su oni čudesno neinformisani o svetu budućih studija i zanimanja kojim žele da se bave.
Zbog toga im uvek savetujem da odu na sajt fakulteta i pažljivo pročitaju koje će predmete učiti i svakako posete ’Dan otvorenih vrata’, koji danas organizuje veliki broj visokoškolskih ustanova i upoznaju se sa željenim zanimanjem. Međutim, ima i dece koja tačno znaju šta će studirati, ali im je motivacija za upisivanje konkretnog fakulteta potpuno pogrešna. Primera radi, neki od njih žele da studiraju medicinu, jer je beli mantil statusni simbol, ali nisu spremni za susret sa patnjom, bolom i smrću pacijenata”, zaključuje psiholog Eleonora Vlahović.