Vlada Srbije usvojila je nove, više akcize za gorivo, koje će važiti od 1. maja. Odluka je posledica usklađivanja akcize sa godišnjim indeksom potrošačkih cena u 2023. godini, a na osnovu Zakona o akcizama. Na osnovu toga, nova akciza za bezolovni benzin biće viša za 4,75 dinara, odnosno 5,70 dinara, kad se uračuna i PDV, koji će biti veći zbog veće akcize. Akciza na dizel porašće 5,86 dinara (sa PDV-om), a akciza na TNG za 4,45 dinara, kada se uračuna porez, prenosi Tanjug.
Vlada Srbije je takođe u skladu sa Zakonom o akcizama usvojila nove usklađene dinarske iznose akciza i za alkohol, nikotinske proizvode, kafu, gas…
Ono što vozače najviše interesuje jeste da li će se celokupan iznos akciza preliti na maloprodajnu cenu, što bi značajno poskupelo i benzin i evro-dizel na pumpama, ili će to biti samo jedan deo. Ili će država zbog skoka cene nafte na svetskom tržištu i činjenice da poslednje tri nedelje gorivo poskupljuje odlučiti da povećanje odloži za neko vreme, pogotovo ako su finansije dobre. Tokom ekonomske krize država je i smanjila akcize. Ili će trgovci pronaći prostor da ne povećavaju akcize, već će ići na njihove unutrašnje troškove, što je malo verovatno jer su se nedavno jedva izborili za nešto veću maržu do tri dinara koja se prelila na vozače.
Upitan da prokomentariše da li povećanje akcize i automatski morati da znači poskupljenje goriva na pumpama, Tomislav Mićović, sekretar Udruženja naftnih kompanija Srbije (UNKS), kaže da ono što je jedino izvesno jeste da će proizvođači i uvoznici goriva od 1. maja biti u obavezi da prilikom stavljanja proizvoda na tržište obračunaju nove, uvećane iznose akciza.
– Pošto akciza ulazi u osnovicu za obračun PDV-a, ukupno povećanje fiskalnih obaveza po litri benzina će iznositi 5,70 din, dizela 5,86 din i po kilogramu TNG-a 4,45 din. Da li će za iste te iznose biti povećana i veleprodajna cene prvih dana maja, pokazaće tržište – kaže Mićović.
Budući da je prvi maj sreda, u skladu sa pravilnikom o utvrđivanju prosečnih veleprodajnih cena, Ministarstvo energetike će prvog narednog petka, 3. maja, u okviru procedure utvrđivanja maksimalnih cena goriva na benzinskim stanicama, utvrditi prosečne veleprodajne cene, uzimajući u obzir usklađene iznose akciza, ali da li će se na kraju cena na benzinskim stanicama promeniti i koliko zavisi i od uticaja ostalih parametara u formuli za izračunavanje cena.
Mogući su, kaže Mićović, svi scenariji.
– Primera radi, akciza na gorivo povećana je 1. oktobra prošle godine. Akcize na benzin i dizel sa PDV-om su tada bile povećane za nešto više od 5,50 dinara po litri. Maksimalna maloprodajna cena utvrđena u petak koji je prethodio povećanju akciza (29. septembra) je iznosila 214 dinara za evro-dizel i 191 dinar za benzin. Nakon toga, 6. oktobra cena evro-dizela je ostala ista, a benzin je pojeftinio za tri dinara – objašnjava naš sagovornik.
Svakako treba uzeti u obzir i činjenicu da je marža pumpadžija sa 13 na 16 dinara povećana na teret maloprodajne cene, odnosno za toliko je poskupeo benzin pre dve nedelje.
– Takođe, treba imati u vidu da pre toga u dosta dugom vremenskom periodu razlika između maloprodajne i veleprodajne cene nije bila dovoljna da pokrije troškove rada benzinskih stanica. Razlika između maloprodajne i veleprodajne cene se u tržišnim uslovima poslovanja i povećava i smanjuje u zavisnosti pre svega od troškova rada benzinskih stanica i uz razvijenu tržišnu konkurenciju maloprodajnih objekata, to je mehanizam koji je najbolji i za prodavce i za kupce – zaključuje Mićović.
Boban Atanacković, jedan od vlasnika pumpe u Beogradu, potvrđuje da su sve opcije u igri. Od poskupljenja za ceo iznos, (budući da se ovako najbrže puni državni budžet) do toga da se samo mali deo prelije na pumpe ili da se država odrekne svojih prihoda. Nerealno je opet s druge strane očekivati da se male pumpe ponašaju kao velike i da se i one odreknu akciza prelivajući to na sopstvene troškove poslovanja jer su lane zbog velikih gubitaka morali da zavaraju pumpe. I taman im je država pomogla povećanjem zarada sa 13 na 16 dinara tako što je gorivo poskupelo za tri dinara. Kada bi se sada odrekli ovih akciza, ponovo bi bili u velikom problemu. Kao i obično i sada će svi gledati u najvećeg na tržištu na „Naftnu industriju Srbije”. Ako oni povećaju cene na pumpama za iznos akciza, i svi ostali će, ističe Atanacković.