Prvi spratni parking za bicikle u Novom Sadu

Ako se automobili parkiraju „na sprat”, onda to mogu i bicikli. Tako je Novi Sad dobio prvi spratni parking za bicikle. Postavljen je između zgrade Naučno-tehnološkog parka i studentskih domova novosadskog univerziteta.

Pod krovom otvorene konstrukcije ima šezdeset parking-mesta, od čega polovina na gornjoj etaži sadrži nosače za podizanje i spuštanje dvotočkaša. Imaju ih razvijeni biciklistički gradovi sveta, ali kod nas u Srbiji, prema rečima novosadskog direktora JKP „Parking servis” Stevana Lugonje, prvi je parking takve vrste i građen je po uzoru na holandske.

„Suština spratnog parkinga za bicikle jeste da se na malom prostoru parkira veliki broj bicikala. Znamo da Novi Sad ima preko 40.000 sugrađana koji koriste bicikl kao prevozno sredstvo. To je dovoljan broj koji nam govori da Novi Sad polako postaje grad bicikla i da mnoge potrebe, egzistencijalne i bilo koje druge vrste, mogu da se obave i biciklom, da malo zaboravimo na automobile”, kaže Lugonja.

Građani, kao i turisti, mogu da koriste bicikle koje ovo preduzeće iznajmljuje, a u ovogodišnjoj „NS bajk sezoni” zabeleženo je 17.000 takvih najmova i postavljeno je oko dve hiljade držača za dvotočkaše.

Za razliku od naplate parking-mesta za motorna vozila, korišćenje spratnog bicikl-parkinga je besplatno za sve Novosađane i goste koji dolaze u okolinu Naučno-tehnološkog parka. Inače, konstrukcija je podignuta u saradnji sa tim preduzećem i gradom Novim Sadom, a investicija je vredna oko pet miliona dinara.

Da bi se Novi Sad razvijao kao bicilistički grad, neophodna je i druga infrastruktura, pre svega staze za vožnju, ali i posvećenost bezbednosti svih učesnika u saobraćaju.

U prometnim delovima grada, kao što su Futoška ulica i Futoški put, popravljen je deo staza, ali su radovi stali, kako prenosi udruženje „Novosadska biciklistička inicijativa”, još pre dve godine. Nadležni su ih informisali, na sastanku krajem oktobra, da u Futoškoj ulici, od Bulevara oslobođenja do Ulice Nikole Tesle, treba da se radi rekonstrukcija kanalizacije i izgradnja kolektora u okviru projekta „Čista Srbija”, te da će nakon toga uslediti obnova staze. Takođe, da na potesu Futoškog puta, od Ulice Ilariona Ruvarca do Bulevara Evrope, postoje problemi nerešenih imovinsko-pravnih odnosa koji koče rekonstrukciju staze.

Ove godine, prema rečima člana Gradskog veća za saobraćaj i puteve Novog Sada Aleksandra Bulajića, planirano je 226 miliona dinara za izgradnju biciklističkih staza, a za narednu – skoro 200 miliona dinara za nastavak radova.

On kaže i da je na osnovu izveštaja policije primetan sve veći broj saobraćajnih nezgoda u kojoj smrtno stradaju ili su povređeni biciklisti. Navodi da u odnosu na 2019. godinu postoji trend pada broja saobraćajnih nezgoda u Novom Sadu i broja poginulih, sa 24 na 15 osoba, ali da je primećeno da u većem broju stradaju biciklisti.

„Konkretno, imali smo na 24 ranije poginula jednog biciklistu, a sada imamo na 15 poginulih – dvoje. Čak 2022. godine imali smo tri poginula biciklista. U skladu sa tim, grad Novi Sad preduzima neke stvari koje se tiču prevencije, povećanja bezbednosti biciklista u saobraćaju”, kaže Bulajić i dodaje da rade sa najmlađima, kako bi oni izrasli u bezbedne učesnike u saobraćaju, ne samo kao bicilisti.

Jedna od tih akcija je „Bezbedno biciklom do škole”. Obuhvatila je deset osnovnih škola, decu sa kojom se radilo, kako objašnjava Bulajić, na poligonu i koja su učena kako se ponašati kao biciklista u saobraćaju. Takođe, ove godine prvi put, napravljen je video-spot kojim se ukazuje na ulogu zaštitne opreme, odnosno kacige pri vožnji biciklom, ali i na to koliko je Novi Sad, kako kaže većnik, odskočio kao biciklistički grad u odnosu na druge u zemlji i regionu.

Kaciga, inače, nije zakonska obaveza, ali Bulajić napominje da se trenutno piše novi zakon o saobraćaju i da struka pokušava, u radu sa biciklistima, da ukaže na važnost zaštitne opreme.

Prava Pekara počinje sa radom u Smederevu!

Radno vreme objekata je od 06 do 18

Očekujemo Vas!