Proba male mature počela je juče testom iz matematike, a traje još danas kada će učenici rešavati zadatke iz srpskog (maternjeg) jezika i iz izabranog predmeta.
Proba male mature za osmake – tri testa u dva dana, počela je juče rešavanjem ispitnih zadataka iz matematike, a nastavlja se i završava danas – testom iz srpskog (maternjeg) jezika i književnosti, koji će učenici raditi od 9 do 11 sati, i trećim testom iz izabranog predmeta (biologije, istorije, geografije, fizike ili hemije) od 11.30 do 13.30 časova. Simulacija završnog ispita deo je pripreme za obaveznu proveru znanja malih maturanata u junu, bez koje se ne može steći svedočanstvo o završenom osnovnom obrazovanju i od koje takođe zavisi i upis u srednje škole.
– Proba nema samo tehnički karakter, da deca vide kako izgleda sam ispit iz matematike, jezika i izabranog predmeta, a nastavnici se upoznaju s procedurama i organizacijom završnog ispita koji predstoji 17, 18. i 19. juna. Proba treba da ih nauči i pripremi da znaju šta pre, u toku i nakon ispita rade odeljenjske starešine, dežurni nastavnici, na koji način deca pristupaju polaganju. Zatim koliko je važno da prvo pročitaju zadatak, razumeju šta se traži pa tek onda da počnu da rešavaju i što je najbitnije da vide da li treba, možda, u nekom od tri predmeta koje polažu da obnove i nauče više da bi postignuća bila bolja, jer će se suočiti sa rezultatima probnog testiranja. Zbog toga ova simulacija nije samo tehnička nego suštinska – ukazala je Slavica Đukić Dejanović, ministarka prosvete, juče u poseti beogradskoj Osnovnoj školi „Veselin Masleša” na probi mature.
Ove godine najviše osmaka opredelilo se da na trećem testu polaže geografiju. Ministarka je đake pitala zbog čega, a uglavnom su joj davali dva različita odgovora. Jedan je da mali maturanti sebe doživljavaju građanima sveta i da im geografija u tome pomaže, a drugi da misle da će na ovom testu postići bolje rezultate nego na ostalim. Matematika je uvek najteža na maloj maturi, po oceni gotovo svake generacije osmaka, ali i po zvaničnim rezultatima.
– Imali smo dva sata da rešimo 20 zadataka, a većina je bila s ponuđenim odgovorima. Na početku su uglavnom bili laki zadaci, najteža su poslednja tri. Najviše muke bilo je oko izračunavanja površine u poslednjem zadatku, dakle moraće da se obnovi geometrija i da se bolje nauče formule. Mislim da sam tačno uradio 17 zadataka, što nije loš rezultat imajući u vidu da se uopšte nisam pripremao za probu mature, a da iz matematike inače imam četvorku – dočarava u razgovoru za naš list Luka, a potvrđuju njegovi vršnjaci koji su posle sat vremena od početka testiranja predali urađene ispitne kombinacije i izašli iz fiskulturne sale u kojoj je probni test polagalo 90 đaka OŠ „Veselin Masleša”.
Na republičkom nivou na imitaciju završnog ispita, prema podacima Ministarstva prosvete, juče je izašlo oko 67.000 učenika osmog razreda računajući i one koji su polaznici posebnog programa funkcionalnog osnovnog obrazovanja odraslih.
– Rezultati će im pokazati u kojim oblastima su sasvim dobri, gde je potrebno samo obnoviti znanje, a šta zaista moraju da uče da bi dostigli željeni nivo.
Kao vid pripreme na raspolaganju im je i e-vežbaonica, portal sa više od 4.200 zadataka iz svih predmeta koji se polažu na maloj maturi. Oko 40 odsto populacije osmaka na trećem testu će polagati geografiju, nešto manje 36 procenata biologiju. Istoriju deset posto, 7,7 hemiju i najmanje fiziku 6,4 odsto – istakla je ministarka prosvete.
Njena je ocena da su đaci i na probi mature imali tremu, što je, kako kaže očekivano, jer imaju odgovornost pred tatama i mamama, pred svojim nastavnicima i vršnjacima, na kraju jer se koraci ka budućoj srednjoj školi i profesiji prave upravo na ovom ispitu.
– Devojčice su bile iskrenije, rekle su da imaju tremu i strah, dečaci su rekli da nemaju tremu, ali videla sam da su bledi. Najbitnije je da kad sednu i počnu da rade prvi zadatak, a to sam im i sugerisala, da kažu sami sebi da ovim testiranjem ocenjuju do sada stečeno znanje i da nemaju razloga da se plaše – pojasnila je Đukić Dejanović.