Koliko su bili bezbedni autobusi tokom korišćenja u niškom javnom gradskom saobraćaju i kakav im je status danas, pošto su u međuvremenu rashodovani? Ovo pitanje pokrenuo je jedan oglas danima objavljivan u novinama, koji je ukazao na to kakav tretman imaju vozila koja su do pre nekoliko godina bila u funkciji.
Naime, poslednjih dana oglašeno je prikupljanje pismenih ponuda za prodaju dva putnička vozila i 12 autobusa – deset je proizvedeno u FAP-u 2008, a dva u „Ikarbusu” 2005. godine. Kako je navedeno, težina vozila FAP-a je 10.000, a „Ikarbusa” 10.800 kilograma. Nisu u voznom stanju, nalaze se na parkiralištu koje se tretira kao autootpad.
Velika bura podigla se jer je u oglasu naglašeno da su ovi rashodovani gradski autobusi i putnička vozila „opasan otpad”. Direktor Direkcije za javni prevoz grada Niša Milan Milić objasnio je o čemu se zapravo radi. Prvo i osnovno, rekao je on, nema opasnosti po ljudsko zdravlje. Dodao je da je autobuse iz ovog oglasa svojevremeno niška direkcija preuzela od JP „Aerodrom Niš” za organizovanje javnog prevoza od centra Niša do niške vazdušne luke. Sva vozila su bila u funkciji do 2018. godine, kada je odlučeno da se zbog dotrajalosti povuku sa ulica.
Nakon toga, istakao je direktor Milić, tri puta je prethodnih godina pokušana prodaja javnim konkursom, odnosno licitacijom. Nije uspela nijedna, jer se niko nije prijavio. Zato je sada objavljen javni poziv za prikupljanje pismenih ponuda od zainteresovanih za kupovinu. Vrednost i procenu autobusa je, na osnovu odluke ove niške javne firme o rashodovanju, obavio nadležni Institutu za zaštitu na radu AD i počelo je prikupljanje ponuda za kupovinu otpada.
Odrednica „opasan otpad” upotrebljena je da bi se ispoštovala zakonska forma (zato je angažovan nadležni i ovlašćeni institut), jer se, kako se navodi u objašnjenju, osim karoserije prodaju i motori u kojima je bilo motorno ulje. Prema zakonskim odredbama, ta materija predstavlja opasan otpad, objasnio je direktor Direkcije za javni prevoz grada Niša Milan Milić.
Zanimljivo je, rečeno je, da se prikupljaju pismene ponude za prodaju autobusa, kao i za dva putnička vozila, takođe rashodovanih i ne baš mnogo starih – za „fijat punto” iz 2011. i „zastavu skala 55” iz 2008. godine, ali koji su, što je takođe naglašeno, po zakonu opasan otpad.
A težina autobusa i putničkih automobila posebno je istaknuta u tekstu oglasa, jer se ovaj „opasan otpad” prodaje „na vagu” – cena je šest dinara po kilogramu. Jeftinije nego staro gvožđe.
Pa, ko voli nek izvoli.