Nastavnici od papirologije ne stižu da se posvete obrazovanju

Preobimna i nepotrebna administracija opterećuje nastavnike toliko da od silne papirologije ne uspevaju da se posvete primarnom poslu – obrazovanju i vaspitanju. To je stav sva četiri reprezentativna sindikata u prosveti, koji su resornom ministarstvu poslali niz predloga kako bi nastavnici mogli da budu rasterećeni od gomile dodatnog zapisničarskog rada.

Tim povodom održan je i sastanak predstavnika prosvetnog vrha i sindikata u Ministarstvu prosvete. Bio je to težak ali konstruktivan razgovor, ocenila je za „Politiku” Snežana Romandić, koja je ispred Unije sindikata prosvetnih radnika Srbije prisustvovala ovom sastanku.

‒ Mi se nadamo da je ovo prvi u nizu razgovora o ovoj temi, jer koliko ima nepotrebne dokumentacije toliko ima i potrebe da o njoj razgovaramo s nadležnima i pronađemo najbolja rešenja. Uspeli smo da ubedimo nadležne da je neophodno sažeti administraciju. Saglasni su da ne treba da se vodi dvostruka evidencija u elektronskom i papirnom formatu, kao i da bi elektronski, takozvani es-dnevnik mogao da se unapredi tako da sve što može da se iz njega preuzme nema razloga da se piše rukom ‒ dočarava Romandićeva.

Predstavnici praktičara iz učionica predložili su tvorcima obrazovnih politika da prosvetni radnici ubuduće ne vode dokumentaciju u papirnoj formi, već samo u elektronskoj koja je sastavni deo es-dnevnika. Sugerisali su da se standardizuju formulari, da se ujednači praksa. Dosadašnje đačke knjižice, svedočanstva, razna uverenja, kako ističu sindikati, treba da budu samo u elektronskoj formi koja će poput e-faktura biti zaštićena od zloupotreba. Tražili su da se u es-dnevnik uvede program koji bi omogućio štampanje svedočanstava na kraju polugodišta, da ne moraju rukom da ih popunjavaju učitelji i odeljenske starešine.

‒ Nadležni su pokazali spremnost da izađu u susret ovom zahtevu, ali su rekli da je tu s jedne strane problem tehničke prirode koji može da se reguliše novim programima a s druge problem pravi zakonodavni okvir koji bi morao da se koriguje da bi iz es-dnevnika mogla da se štampaju svedočanstva na kraju razreda ‒ ukazuje za „Politiku” Violeta Mijatović u ime članova Sindikata obrazovanja Srbije.

Prosvetni radnici smatraju da treba ukinuti obavezni portfolio za nastavnike i portfolio za učenike.

‒ Portfolio jeste lepa zamisao, ali da predmetni nastavnici imaju i 200 i 300 učenika i nije moguće da se za svakog napravi takav opsežan dosije u kome se prati napredovanje. Ostalo je na tome da će se takav dokument izrađivati samo za učenike koji nastavu pohađaju po individualnom obrazovnom planu, s tim što tu treba doraditi gomilu obrazaca ‒ kaže Romandićeva.

Jedan od zahteva bio je da se standardizuje i na državnom nivou bude jedinstven obrazac za globalne i operativne planove rada, budući da resorno ministarstvo i ovako propisuje sadržaje, broj časova, standarde i ishode. Ideja je sindikata da obaveza prosvetnog zavoda zaduženog za unapređivanje obrazovanja bude da sve planove i pripreme (globalne, operativne i dnevne) dostavi školama, a da profesori sadržaj tih dokumenata mogu da izmene do 30 odsto.

Sindikati smatraju i da treba ukinuti takozvanu pedagošku svesku u kojoj učitelji i nastavnici opisno vrednuju i prate napredovanje učenika. To se zove formativno ocenjivanje. Sindikati traže da ono sa papira bude izmešeno u elektronsku formu, u es-dnevnik, kako bi i učenici i roditelji u svakom trenutku imali povratnu informaciju o procesu učenja, teškoćama i načinima njihovog prevazilaženja. Kada je reč o sumativnom, odnosno brojčanom ocenjivanju, donosiocima odluka predloženo je da se ukine opis svake brojčane ocene, jer, kažu nastavnici, opis već postoji u formativnim ocenama.

‒ Mislim da nadležni nisu spremni da se o ovom pitanju išta menja, osim što podržavaju zahtev da se ocene evidentiraju samo u es-dnevniku. U praksi učiteljima je lakše jer imaju jedno odeljenje i za svako dete u svakom trenutku znaju kako napreduje, dok nastavnici imaju i više od 200 učenika i nije im jednostavno da za svakog osmisle i zapišu opisnu ocenu, ili opišu brojčanu tako da zvuči podsticajno, a to naravno oduzima mnogo vremena ‒ kaže Mijatovićeva.

Kao ključni problem koji nije rešen i Romandićeva ističe obimno opisivanje brojčanih ocena i formativno ocenjivanje.

‒ Formativnu ocenu treba zaista smanjiti i standardizovati. Ako nastavnik želi, može da bude i širi u opisivanju, ali treba da ima mogućnost u es-dnevniku da iz padajućeg menija izabere jednu od ponuđenih varijanti opisa. Ne može se pisati poseban opis drugačiji za svako dete od 250 učenika kojima predajete. Ali taj deo je ostao nedorečen ‒ ilustruje Romandićeva.

Naše sagovornice napominju da su i predlozi sindikata s kojima je prosvetni vrh saglasan za sada, ostali na nivou usmenog dogovora, da ni na jednu tačku razgovora o smanjivanju prosvetne administracije nije stavljena tačka.

Sastanak premijerke sa sindikatima prosvete

Sastanak premijerke Ane Brnabić, ministarke prosvete Slavice Đukić Dejanović i predstavnika Ministarstva finansija sa sindikatima u prosveti u vezi sa njihovim zahtevima trebalo bi da bude održan danas, najavila je u petak premijerka Ana Brnabić, preneo je Tanjug. Predsednica vlade je podsetila da su plate u prosveti u poslednjih 11 godina duplirane i dodala da će se nastaviti sa povećanjem zarada.

Prava Pekara počinje sa radom u Smederevu!

Radno vreme objekata je od 06 do 18

Očekujemo Vas!