Kako se postaje favorit za Oskara u glumačkim kategorijama: U susret 97. dodeli nagrada Američke filmske akademije 2. marta u Holivudu

Dok se u Holivudu sa nestrpljenjem iščekuje 97. dodela Oskara u nedelju, 2.marta, studiji su svoje kampanje priveli kraju nedelju dana ranije uoči dodele nagrada Udruženja glumaca, koja je obično dobar indikator za buduće dobitnike Oskara.

Međutim, put do same dodele i faktori koji utiču na glasanje članova Akademije su malo komplikovaniji.

Sezona filmskih nagrada počinje već u maju na filmskom festivalu u Kanu.

Prošlogodišnji dobitnik Zlatne palme, „Anora“, ostvarenje Šona Bejkera, nominovan je u šest kategorija, uključujući najbolji film, režiju i glavnu žensku ulogu. „Emilija Perez“, film sa trinaest, najviše, nominacija za Oskara ove godine je u Kanu dobio nagradu za glavnu žensku ulogu, koju su podelile tri glavne glumice, Karla Sofija Gaskon, Zoi Saldanja i Selena Gomez.

Jedno od najvećih iznenađenja, „Supstanca“, nominovana za Oskara u pet kategorija, nagrađena je za najbolji scenario u Kanu.

Sledeći relevantan faktor za sezonu nagrada je festival u Veneciji, koji ove godine nije igrao veću ulogu, osim u kategoriji za najbolju režiju, za koju je nagradu osvojio Brejdi Korbe za film „Brutalista“, jedan od dva favorita za pobedu na Oskarima.

Najzanimljivije kategorije su uvek one za glavnu mušku i žensku ulogu.

Tokom novembra i decembra, sva udruženja kritičara širom Amerike nagrađuju filmove čime na izvestan način naznačavaju ko su favoriti.

Iako se glasačko telo mnoštva udruženja kritičara ne podudara sa glasačima američke i britanske filmske Akademije, u određenoj meri formira listu favorita.

Kako se postaje favorit za Oskara u glumačkim kategorijama: U susret 97. dodeli nagrada Američke filmske akademije 2. marta u Holivudu 1
foto Screenshot IMDb

Nakon Kana, glavna glumica iz „Anore“ Majki Medison je osvojila više od 25 nagrada, sve dok u januaru nije izgubila Zlatni globus u kategoriji glavne ženske uloge u mjuziklu ili komediji, u kojoj je pobedila Demi Mur za film „Supstanca“.

Sledeća bitna dodela nagrada je bila ona Udruženja filmskih kritičara, koje je takođe nagradilo Murovu umesto Medisonove koja je dobila većinu bitnijih nagrada kritičarskih udruženja.

Poslednja dva, možda i najbitnija faktora u trci za Oskara, su Nagrade britanske filmske akademije (BAFTA), gde je pobedila Medisonova, i Nagrade udruženja filmskih glumaca (SAG), na kojima je Demi Mur izvojevala pobedu i time zvanično postala favorit za Oskara.

Da je Majki Medison pobedila na dodeli nagrada Udruženja filmskih glumaca to bi joj dalo prednost u odnosu na Murovu, jer je osvojila BAFTU.

Nagrade udruženja filmskih glumaca, BAFTA i Oskari imaju glasačko telo koje se u velikom broju preklapa.

Premda je Murova trenutno u vođstvu sa tri od četiri osvojene nagrade koje su indikatori za Oskare, treba pomenuti jedan od skorijih primera – Glen Klouz za film „Supruga“.

Klouzova je osvojila Zlatni globus u kategoriji drame, te Nagradu Udruženja kritičara i Udruženja glumaca. Ipak, Olivija Kolman, koja je osvojila BAFTU i Zlatni globus u kategoriji komedije ili mjuzikla, na kraju je osvojila Oskara.

Taktike filmskih studija i nagrade koje prethode dodeli Oskara asociraju na predsedničke kampanje, a lobiranja nisu nimalo suptilna, što se može videti na primeru Netfliksa i njihovog agresivnog pristupa sezoni nagrada.

Slična situacija se desila prethodne godine kada je svog drugog po redu Oskara osvojila Ema Stoun za film „Jadna stvorenja“.

Put do nagrade je izgledao kao ping-pong meč između nje i glumice Lili Gledstoun za ostvarenje Martina Skorsezea „Ubistva pod cvetnim mesecom“.

Njih dve su podelile Zlatni globus, svaka u svojoj kategoriji, nagrada Udruženja filmskih kritičara i BAFTA su otiše u ruke Eme Stoun, ali je poslednju u nizu relevantnih nagrada, Udruženja filmskih glumaca, nedelju dana pred dodelu Oskara, dobila Lili Gledstoun, što je stvorilo neizvesnost u predviđanju pobednice.

Ispostavilo se da je BAFTA imala veći uticaj na dodelu Oskara, od Udruženja filmskih glumaca, te je u borbi između Demi Mur i Majki Medison, favorit, po svoj prilici neizvestan, dok je gotovo izvesno da će 2. marta jedna od dve glumice otići kući sa osvojenom nagradom.

Bez obzira na činjenicu da se u većini slučajeva može osloniti na nominacije za ostale nagrade koje prethode nominacijama za Oskara, s vremena na vreme se dogodi, ne tako prijatno, iznenađenje.

Ejmi Adams je za film „Dolazak“ bila nominovana za Zlatni globus, BAFTE, nagrade Udruženja kritičara i glumaca, i ostala bez nominacije za Oskara na iznenađenje mnogih.

Iako do ovakvih situacija retko dolazi, drugi od dva netipična primera je takođe u kategoriji za glavnu žensku ulogu.

Tilda Svinton je za ulogu u ostvarenju „Moramo da pričamo o Kevinu“ iz 2011. godine bila nominovana za Zlatne globuse, BAFTE, nagrade Udruženja filmskih kritičara i nagrade Udruženja filmskih glumaca, čak i osvojila nagradu Evropske filmske akademije, da bi na kraju ostala bez nominacije za Oskara.

Ovogodišnja trka za Oskara u kategoriji glavne muške uloge se takođe zakomplikovala

Kako se postaje favorit za Oskara u glumačkim kategorijama: U susret 97. dodeli nagrada Američke filmske akademije 2. marta u Holivudu 2
foto Universal Pictures

Na početku sezone filmskih nagrada favorit je bio Ejdrijen Brodi, koji je osvojio Zlatni globus, BAFTU, nagradu Udruženja kritičara.

Na samom kraju ove „trke“ nagradu Udruženja glumaca dobio Timoti Šalame za film „Bob Dilan: Potpuni neznanac“, za koju se smatralo da zasigurno ide u ruke Brodiju.

Kako se postaje favorit za Oskara u glumačkim kategorijama: U susret 97. dodeli nagrada Američke filmske akademije 2. marta u Holivudu 3
foto Screenshot IMDb

Filmske, kao i bilo koje druge, nagrade bi trebalo da budu pokazatelj kvaliteta, a ne žrtve kampanja filmskih studija i lobiranja članova filmskih udruženja i akademija, no realnost je posve drugačija.

Na ovogodišnjoj dodeli Oskara su gotovo svi pobednici izvesni, izuzev u prethodno pomenute dve glumačke kategorije, i onoj za najbolji film van američkog govornog područja.

Donedavni favorit, francuski „Emilija Perez“, u jeku skandala koji je glavna glumica Karla Sofija Gaskon uzrokovala serijom kontroverznih tvitova, dobio je ozbiljnog protivnika – brazilsko ostvarenje Voltera Salesa – „Još sam tu“.

Dobitnici ovogodišnjih Oskara biće poznati 2. marta, a do tada možemo samo da nagađamo ko pobeđuje u trkama Mur protiv Medison i Brodi protiv Šalamea.

Prava Pekara počinje sa radom u Smederevu!

Radno vreme objekata je od 06 do 18

Očekujemo Vas!