U prostoru „Cazarma U” u Temišvaru upravo je zatvorena izložba savremene srpske skulpture pod nazivom „Bez naziva: skulptura posle skulpture” i tom prilikom je promovisan i prateći katalog. Kustos izložbe je Sava Stepanov, likovni kritičar, a postavka je realizovana u organizaciji Galerije „Bel Art” iz Novog Sada i Fondacije „Triade” iz Temišvara, pri čemu je partner bio program Temišvar Evropska prestonica kulture 2023.
U sedam izložbenih prostora bilo je smešteno isto toliko tematskih celina u kojima se referiše na sadržaje i pojave primerene aktuelnom trenutku srpske društvene stvarnosti. Više od dvadeset umetnika iz Srbije izlagali su pred rumunskim ljubiteljima ove vrste vizuelne umetnosti: Radoš Antonijević, Mrđan Bajić, Danica Bićanić, Maja Rakočević Cvijanov, Nada Denić, Goran Despotovski, Tatjana Dimitrijević, Miloš Fat, Gabrijel Glid, Anđela Grabež, Milan Jakšić, Zdravko Joksimović, Radomir Knežević, Stevan Kojić, Barbara Laković, Đorđe Marković, Ivana Milev, Branislav Nikolić, Vesna Perunović, Andreja Petraković, Dragan Rajšić, Petar Sibinović, Mića Stajčić, Aleksandar Stanojević, Rastislav Škulec i Nataša Teofilović.
Kako nam kaže Vesna Latinović, direktorka pomenute novosadske galerije, budući da je ovo autorska izložba, postupak je uvek isti – za izbor umetnika isključivo je zaslužan Sava Stepanov, njihov višegodišnji saradnik koji dugo i vrlo opsežno poznaje našu scenu i prema reakcijama odlično je odgovorio na sam zadatak koji je i formulisan u izložbenom naslovu. Ona dodaje da je prostor bivše kasarne u centru grada iznimno atraktivan, na gornjem spratu postoje tri prostora posvećena savremenoj rumunskoj skulpturi, a na donjem spratu su gostujuće izložbe pa i naša. Reakcije publike su bile odlične.
– Ovaj širi uvid u našu vajarsku scenu, njenu kompleksnost i potentnost, ostavio je utisak i na publiku. Kolege nas izveštavaju da je postavka bila izuzetno posećena, i to ne samo rumunska publika, već ima i puno turista koji dolaze u grad i na izložbu, a uz to su i mediji prilično pisali o njoj – priča Vesna Latinović.
A kako je, uopšte, došlo do ovakve saradnje? Mada su i Novi Sad i Temišvar i istorijski i kulturološki bliski gradovi i iako u Novom Sadu postoji i rumunska nacionalna manjina, do 2016. nisu međusobno mnogo sarađivali u oblasti vizuelne umetnosti, napominje naša sagovornica. No, onda je u procesu podnošenja kandidature za evropsku prestonicu kulture došlo do kontakta sa Anuk Lederle, suprugom direktora Francuskog instituta u Temišvaru, koja je studirala na Unesko katedri menadžment u kulturi i bila veoma zainteresovana za vizuelnu i likovnu umetnost.
– Ona je videla potentnost u obe scene i povezala je mene i galeriju sa Sorinom Jecom, kustoskinjom, ekspertom za rumunsku skulpturu, koja je i predsednica Fondacije „Triade” iz Temišvara i ujedno i udovica Petera Jeca, jednog od najznačajnijih rumunskih vajara, a čiji sin drži i prestižnu galeriju koja nosi njihovo porodično prezime. Situacija da su i jedan i drugi grad aplicirali za prestonicu kulture u Evropi nas je zbližila. Odmah smo počele saradnju i razmenu izložbi, i u okviru nekoliko festivala oni su 2022. gostovali kod nas u okviru zvaničnog programa kada je Novi Sad bio prestonica kulture, a mi smo sada kod njih kada je njihov grad nosilac te laskave titule. Lepo se uklopilo i što je u njihovom programu fokus na skulpturi – otkriva nam Vesna Latinović, i dodaje da će se saradnja sa rumunskim partnerima nastaviti, a da krajem ove godine u Temišvar iz Pariza stiže i postavka Konstantina Brankušija, legende vajarstva, rođenog Rumuna koji je karijeru napravio u Francuskoj. I to će, kako ona smatra, biti vrlo atraktivno. Što se naših umetnika tiče, sledeća stanica je Beč.
– Asocijacija umetničkih galerija za ovu jesen planira projekat predstavljanja u glavnom gradu Austrije na poziv Ernst Hilger galerije, trebalo bi da otvaranje bude 7. novembra – zaključuje Vesna Latinović.