Nagrada „Mija Aleksić“ za najbolju predstavu na 49. festivalu Dani komedije u Jagodini, dodeljena je predstavi „Tartif“, u režiji Igora Vuka Torbice, čija je postavka Molijerovog kultnog dela primer „rewriting-a“, pisanja novog teksta po motivima i sa likovima i situacijama preuzetim iz originalnog klasičnog teksta. Na festivalu čije se ovogodišnje izdanje održava posle trogodišnje pauze, […]
Nagrada „Mija Aleksić“ za najbolju predstavu na 49. festivalu Dani komedije u Jagodini, dodeljena je predstavi „Tartif“, u režiji Igora Vuka Torbice, čija je postavka Molijerovog kultnog dela primer „rewriting-a“, pisanja novog teksta po motivima i sa likovima i situacijama preuzetim iz originalnog klasičnog teksta.
Na festivalu čije se ovogodišnje izdanje održava posle trogodišnje pauze, jedan od najdarovitijih reditelja mlađe generacije u regionu, za svoj autorski projekat kreiran kao ovovremena srpska priča o društvenom licemerju i lažima unutar jedne kompleksne porodične priče, posthumno je osvojio i Statuetu „Ćuran“ za najbolju režiju.
Igor Vuk Torbica (1987) tragično je preminuo u Rovinju 2020, a njegov „Tartif“ (koprodukcija Narodnog pozorišta Sombor i Srpskog narodnog pozorišta Novi Sad) premijerno je izveden februara 2019.
U predstavi koja mu je u međuvremenu donela brojna priznanja (bila je pozorišni događaj godine, po oceni kritičara, izvedena je u glavnom programu 53. Bitefa, osvojila je više od 20 nagrada u zemlji i regionu…), Torbica otvara brojna pitanja.
Šta je jednoj porodici donelo slepo verovanje vođi koji se koristi demagogijom kako bi ih ucenio da ne čine ništa već da (p)ostanu poslušni građani?
Koliko je čovek lako promenljivog mišljenja, te kako je originalna Molijerova drama aktuelna i danas, sažeto je u dvočasovnu igru sjajnih glumaca koji su u originalni tekst uneli svoje iskustvo i tako, zajedno s rediteljem, izgradili skroz novog „Tartifa“. Za lik Marijane u ovoj predstavi, glumica Danici Grubački osvojila je Nagradu „Nikola Milić“ za najbolju epizodnu ulogu.
Statuetu „Ćuran“ za najbolja glumačka ostvarenja dobili su Hana Selimović za ulogu Virdžinije u komediji „Čista kuća“, u režiji Andree Pjević (produkcija Ateljea 212). i Mladen Andrejević za ulogu Čezarea u predstavi „Sitnice koje život znače“, u režiji Andreja Nosova ( koprodukcija Narodnog pozorišta u Beogradu, Beo arta i Centra za kulturu Tivat).
Isto priznanje osvojio je i Uroš Milojević za lik Džerija u „Neki to vole vruće“, po motivima istoimenog kultnog filma, u režiji Aleksandra Marinkovića (produkcija Narodnog pozorišta Niš).
Ovoj predstavi pripala je i nagrada publike „Miodrag Petrović Čkalja“ za najkomičnije ostvarenje 49. festivala.
Nagrada za najbolju mladu glumicu dodeljena je Jeleni Trkulji za ulogu Helen Habard u predstavi „Ubistvo u Orijent ekspresu“, u režiji Darjana Mihajlovića, a ovoj produkciji Dečjeg pozorišta „Boška Buha“ pripale su još dva priznanja – nagrada za najbolji kostim dodeljena je Marini Medenici, a za scenografiju Vesni Popović.
Najbolji mladi glumac je Stevan Vuković, nagrađen za ulogu Stefana u komediji „Bladi mun“, u režiji Ane Đorđević (Crnogorsko narodno pozorište Podgorica).
Od 20. marta, u okviru takmičarskog programa, na 49.Danima komedije izvedeno je sedam predstava, a o najboljim ostvarenjima odlučivao je žiri – Dragan Petrović Pele, dramski umetnik, Željko Jovanović, dramaturg i pozorišni kritičar, i Borka Golubović Trebješanin, novinarka lista Politika.
Festival će svečano biti zatvoren večeras ceremonijom uručenja nagrada, i predstavom „Terapija“ u režiji Olivere Đorđević, produkcijom Regionalnog pozorišta Novi Pazar, koja se izvodi u čast nagrađenih.
Kako je za Danas izjavio reditelj Nebojša Bradić, umetnički direktor Dana komedije, možda jedini, jasno profilisani žanrovski festival vratio se na kulturnu scenu Srbije u punom sjaju, posle tri godine pauze zbog pandemije.
– Moglo bi se reći da pravom komičnom duhu ništa nije više strano od ovog vremena koje tako visoko vrednuje vedrinu, sreću i zabavu, i ideološki promoviše neposrednost. Kao da imperativ zabave i neposrednosti sputava samu srž komedije, njenu iskru, kao da otupljuje onaj rub na kome opstaje i uspeva komedija, isto kao i naša senzibilnost za nju. Jedan od osnovnih ciljeva Festivala Dani komedije je konceptualno oživljavanje tog ruba – rekao je Bradić, dodajući da je komedija ozbiljan posao.
– U najboljim predstavama komedija mogu biti otkrivene ljudske sudbine i tamne strane ovog sveta, kao što je to moguće i u predstavama tragedija. Tako postaje jasno da „tragično” i komedija mogu sasvim lepo da se sjedine u delu koje predstavlja „naš svet”. Komedija, kao određena istina o svetu, nije samo jedna od mnogih istina, nego u određenom segmentu svog dometa postaje jedina moguća istina. Mi smo se ove godine pozabavili baš tom istinom komedije koja može biti i mnogo subverzivnija od uobičajenih mehanizama distanciranja i relativizacije – istakao je Bradić.