Sto godina baleta Narodno pozorište u Beogradu obeležava večeras premijernim izvođenjem tročinke „Gusar” u koreografiji ruskog umetnika Bahrama Juldaševa i na muziku Adolfa Adama. Eksluzivni baletski spektakl izveden je u grandioznoj scenografiji Olge Đurđević, pod dirigentskom palicom Ane Zorane Brajović, a naslovnu ulogu kao gusar Konrad odigrao je Hoze Iglesias, dok je kao Medora nastupila Sofija Matjušeskaja, a Teodora Spasić kao Gulnara.
Prvi put na našoj sceni, ovo delo izvedeno u integralnoj verziji je jedna od grandioznih baletskih produkcija 19. veka, zbog čega predstavlja veliki poduhvat ansambla Baleta Narodnog pozorišta, ocenila je direktorka baleta Ana Pavlović koja je pre izvođenja pozdravila sa scene publiku.
„Čestitam Baletu našeg Narodnog pozorišta naših narednih uspešnih sto godina”, poručila je poznata balerina sa scene. Proslava jubileja na premijer je okupila značajne zvanice, među kojima su bili i ministarka kulture Maja Gojković, predstavnici ambasada u Beogradu, poznati umetnici i drugi stvaraoci.
„Ansambl Baleta Narodnog pozorišta ostavlja trajni doprinos srpskoj kulturi, predstavljajući publici baletske klasike koji su neizostavni deo evropskog kulturnog nasleđa. Pored negovanja tradicije klasičnog baleta, baletski repertoar je prepoznatljiv, kroz svoju istoriju, po autentičnim praizvedbama domaćih koreografa i kompozitora, kao i savremenim plesnim delima koji su ugrađeni u temelje umetničke igre u Srbiji”, rekao je novinarima upravnik Narodnog pozorišta Svetislav Goncić.
Inače, prva celovečernja baletska predstava, jednočinke „Šeherzada” i „Silfide” premijerno su izvedene na ovaj dan 1923. godine, zbog čega se taj datum smatra početkom pozorišnog baleta u Srbiji. U prvom periodu postavljane su klasične baletske poredstave kao „Kopelija” (1924), „Laboduvo jezero (1926) i „Žizela” (1926) koje su i danas, s povremenim pauzama, deo reportoara Narodnog pozorišta. Posle Drugog svetskog rata balet je kod nas imao intenzivan razvoj. Taj razvoj se podudara sa umetničkim razvojem Dimitrija Parlića, baletana, a potom i glavnog koreografa i reditelja baletskog ansambla kome je ostavio svoj pečat. Svoj doprinos dali su i Margarita Froman sa postavkom „Ohridske legende”, Pia i Pino Mlakar sa baletom „Đavo na selu”, Vera Kostić sa mnogim postavkama, a u narednom decenijama i Lidija Pilipenko, Vladimir Logunov, kasnije Konstantin Kostjukov i drugi.
„Balet Narodnog pozorišta imao je svoje uspone i padove, ali je preživeo zahvaljujući izuzetnim umetnicima”, poručila je Ana Pavlović sinoć.
U muzičkom i koreografskom smislu, objasnila ej za naš sajt,balet „Gusar”je veoma kolotritan, smatra se „baletskim gigantom” u kom ulčestvuje mnogo protagonista.
Prva repriza biće izvedena 23. marta.