Grandiozni tuneli kroz četiri vrste tla

O složenosti čitavog građevinskog poduhvata na deonici „Miloša Velikog” od Pakovraća do Požege najbolje svedoči podatak da je na 7,5 kilometara između tunela Laz i Munjino brdo projektovano 12 mostova, tri nadvožnjaka i 12 potpornih konstrukcija.

Deonica auto-puta „Miloš Veliki” od Pakovraća do Požege biće završena do kraja juna, najavili su iz JP „Putevi Srbije”. Deonica auto-puta od Preljine do Požege je duga 30,9 kilometara (deo auto-puta E-763 Beograd – Južni Jadran) i biće to najkraća drumska veza između Srbije i Crne Gore, odnosno Beograda s Južnim Jadranom. Više od trećine ove deonice predstavljaju tuneli i mostovi kroz veoma nepristupačne predele planine Jelice. Trasa od Preljine do Požege bila je najzahtevniji posao za graditelje. Na njoj su tri tunela, 35 mostova ukupne dužine 5.196 metara i četiri nadvožnjaka ukupne dužine 592 metra. Izgrađeno je 1.912.000 kubnih metara nasipa i tri kompletne saobraćajne petlje, koje će omogućiti rasterećenje obilaznice oko Čačka. Izgradnja deonice od Preljine do Požege je počela 2019, a posao je poveren kineskoj kompaniji CRBS. Rok za završetak radova bio je 36 meseci, ali je u januaru 2022. pušten u saobraćaj samo deo od Preljine do Pakovraća u dužini od 11 kilometara.

„Na deonici od Pakovraća do Požege predviđena je izgradnja tunela Munjino brdo i Laz svaki sa sa dve odvojene tunelske cevi, svaka za jedan saobraćajni smer. Dužine tunelskih cevi tunela Laz su približno 2.700 i 2.900 metara, a tunela Munjino brdo približno po 2.800 metara. Tokom marta i aprila 2023. probijene su desna i leva cev tunela Laz, dok su desna i leva tunelska cev tunela Munjino brdo probijene u oktobru i decembru 2024. Trenutno se radi na sekundarnoj tunelskoj oblozi i obavljaju se intervencije koje su posledica neplaniranih prepreka. U tunelu Laz u toku je testiranje elektromašinske opreme”, poručuju iz „Puteva Srbije”, precizirajući da je ugovorni rok za završetak deonice Preljina–Požega 28. jun 2025.

Tuneli Laz i Munjino brdo grade se po novoj austrijskoj metodi koja podrazumeva mogućnost promene pristupa u zavisnosti od stanja, odnosno materijala na terenu. Neimari su se tokom radova suočavali sa sleganjem terena, četiri vrste zemljišta i kamena, podzemnim vodama, klizištima… Poseban izazov bilo je dopreme teške mehanizacije u tesnac klisure u kojoj nije bilo čak ni planinskih staza.

Tunel Laz biće najduži podzemni prolazni put u Srbiji. Rekord sada drži tunel Manajle (1.804 metra) na južnom kraju Koridora 10, na deonici Caričina dolina – Vladičin Han.

Pored glavnih tunelskih cevi, Laz će imati i dva poprečna prolaza za evakuaciju vozila i devet za izlaz pešaka. U obe cevi postoje i po dve niše za havarisana vozila.

U tunelu Munjino brdo takođe je izgrađeno devet prolaza za pešake, kao i dva prolaza za vozila. Imaće i operativni centar na svakom portalu, kao i trafostanice unutar putnog prokopa.

O složenosti čitavog građevinskog poduhvata najbolje svedoči budući izgled deonice auto-puta između dva tunela, dužine od oko 7,5 kilometara. Na toj razdaljini izgrađeno je 12 mostova, tri nadvožnjaka i 12 potpornih konstrukcija.

Prava Pekara počinje sa radom u Smederevu!

Radno vreme objekata je od 06 do 18

Očekujemo Vas!