Me­re i pro­to­ko­li ni­su sma­nji­li sto­pu na­si­lja u ško­la­ma

Vre­me je za ko­re­ni­tu pro­me­nu do­sa­da­šnjeg pri­stu­pa re­ša­va­nju na­si­lja u ško­la­ma. Glav­na pre­po­ru­ka je tran­sfor­ma­ci­ja obra­zo­va­nja u kon­cept „ško­la kao do­bra za­jed­ni­ca” ko­ji je do­sti­žan.

Ne­ka­da smo ume­li ško­lu ta­ko da or­ga­ni­zu­je­mo. I da­nas taj mo­del po­sto­ji u po­je­di­nim ško­la­ma. U osno­vi te ide­je je da ško­la mo­ra bi­ti za­jed­ni­ca na­stav­ni­ka, uče­ni­ka, ro­di­te­lja, ko­ja će ne­go­va­ti po­dr­ža­va­ju­će me­đu­ljud­ske od­no­se a ne me­sto kon­tro­le i ten­zi­je u od­no­si­ma – uka­zao je ju­če prof. dr Alek­san­dar Ba­u­cal, eks­pert za obra­zo­va­nje, uprav­nik Ode­lje­nja za psi­ho­lo­gi­ju Fi­lo­zof­skog fa­kul­te­ta u Be­o­gra­du, pred­sta­vlja­ju­ći na­la­ze ana­li­ze i pre­po­ru­ke za si­stem­ske pro­me­ne ko­je bi do­pri­ne­le sma­nje­nju na­si­lja.

Za­ključ­ci i pred­lo­zi o ko­ji­ma je go­vo­rio sa­dr­ža­ni su u iz­ve­šta­ju „Maj­ske plat­for­me” – no­ve ini­ci­ja­ti­ve aka­dem­ske i gra­đan­ske za­jed­ni­ce s ko­jom je ši­ra jav­nost pr­vi put ju­če upo­zna­ta, a či­ji je cilj da po­nu­di kon­kret­ne pred­lo­ge za su­zbi­ja­nje na­si­lja u dru­štvu. Na­ziv ini­ci­ja­ti­ve ja­sno opo­mi­nje na dve tra­ge­di­je s po­čet­ka ma­ja pro­šle go­di­ne, ma­sov­na ubi­stva u OŠ „Vla­di­slav Rib­ni­kar” u Be­o­gra­du i se­li­ma Ma­lo Oraš­je i Du­bo­na. „Maj­ska plat­for­ma” tre­nut­no oku­plja 40 pred­stav­ni­ka struč­ne jav­no­sti ko­ji na osno­vu ana­li­ze nu­de pred­lo­ge za si­stem­ske pro­me­ne u šest obla­sti ko­je su, po nji­ho­voj pro­ce­ni, pri­o­ri­tet­ne i kri­tič­ne u kon­tek­stu na­si­lja, i to su: obra­zo­va­nje, sek­tor bez­bed­no­sti, pra­vo­su­đe, me­di­ji, men­tal­no zdra­vlje i so­ci­jal­na za­šti­ta.

Ana­li­za uče­sta­lo­sti na­si­lja u ško­la­ma u Sr­bi­ji, uvi­đa­ju struč­nja­ci, po­tvr­đu­je da je, upr­kos ni­zu za­kon­skih i pod­za­kon­skih re­še­nja ko­ja su pri­me­nje­na u pret­hod­nom pe­ri­o­du (pre i na­kon maj­skih tra­ge­di­ja), sto­pa na­si­lja u ško­la­ma osta­la na pri­bli­žno istom ni­vou, od­no­sno da po­sto­je­će me­re ni­su do­ve­le do sma­nje­nja na­si­lja. U iz­ve­šta­ju se kao po­se­ban pro­blem is­ti­če da ak­tu­el­na za­kon­ska i pod­za­kon­ska re­gu­la­ti­va do­dat­no uru­ša­va krh­ke ve­ze me­đu svim ak­te­ri­ma u obra­zov­no-vas­pit­nom pro­ce­su. Kao osnov­ni za­klju­čak se na­vo­di da je is­tra­ja­va­nje u pri­me­ni do­sa­da­šnjeg pri­stu­pa, ko­ji se sa­sto­ji od uvo­đe­nja do­dat­nih me­ra i pro­to­ko­la re­a­go­va­nja na na­si­lje i kon­tro­lu nji­ho­ve pri­me­ne u ško­la­ma, ne­će omo­gu­ći­ti da se po­sto­je­će sta­nje zna­čaj­no una­pre­di. Pri­tom se kon­sta­tu­je da su raz­lo­zi za sla­bu pri­me­nu po­sto­je­ćih me­ha­ni­za­ma na ni­vou ško­le vi­še­stru­ki.

– Sta­tus obra­zo­va­nja i na­stav­nič­ke pro­fe­si­je u dru­štvu je na ve­o­ma ni­skom ni­vou zbog če­ga na­stav­ni­ci ne­ma­ju auto­ri­tet i ka­pa­ci­tet da de­lo­tvor­no pri­me­ne od­go­va­ra­ju­će me­re i pro­to­ko­le. Do­mi­na­ci­ja tra­di­ci­o­nal­nog mo­de­la obra­zo­va­nja ote­ža­va na­stav­ni­ci­ma da se po­sve­te svo­joj vas­pit­noj ulo­zi već se fo­ku­si­ra­ju na ulo­gu pre­da­va­ča. Po­red to­ga, re­le­vant­nost i kva­li­tet obra­zo­va­nja u Sr­bi­ji su na ne­za­do­vo­lja­va­ju­ćem ni­vou i uče­ni­ci u ško­la­ma ni­su mo­ti­vi­sa­ni i za­in­te­re­so­va­ni za uče­nje. Sve te okol­no­sti do­pri­no­se da od­no­si na re­la­ci­ji na­stav­ni­ci–uče­ni­ci i na­stav­ni­ci–ro­di­te­lji bu­du op­te­re­će­ni ten­zi­ja­ma i obo­stra­nim ne­za­do­volj­stvom. Na taj na­čin ško­la vi­še ni­je za­jed­ni­ca uče­ni­ka, na­stav­ni­ka i ro­di­te­lja, i u toj či­nje­ni­ci le­ži je­dan od ključ­nih raz­lo­ga zbog ko­jih se po­sto­je­će me­re ne pri­me­nju­ju ade­kvat­no na ni­vou ško­la ili ni­su učin­ko­vi­te – ob­ja­šnje­no je u iz­ve­šta­ju „Maj­ske plat­for­me”.

U tom do­ku­men­tu se pre­po­ru­ču­ju si­stem­ski ko­ra­ci ko­ji bi osi­gu­ra­li „ško­le kao do­bre za­jed­ni­ce” i da­to je se­dam te­melj­nih pre­po­ru­ka ko­je tre­ba ob­i­sti­ni­ti da bi se u obra­zov­nom si­ste­mu stvo­ri­lo okru­že­nje u ko­me su kon­kret­ne me­re po­dr­ške ško­la­ma de­lo­tvor­ne. Pr­va je da se us­po­sta­vi ši­ro­ki dru­štve­ni kon­sen­zus o svr­si i funk­ci­ji obra­zov­nog si­ste­ma, za­tim da se obra­zo­va­nje de­po­li­ti­zu­je, da se obez­be­di ve­ća pro­fe­si­o­nal­na auto­no­mi­ja ško­la i na­stav­ni­ka kao i osi­gu­ra­nje nji­ho­vog uče­šća i sa­rad­nje u kre­i­ra­nju i spro­vo­đe­nju obra­zov­nih po­li­ti­ka. Pre­ma te­melj­nim pre­po­ru­ka­ma pre­du­ni­ver­zi­tet­sko ško­lo­va­nje tre­ba da bu­de za­sno­va­no na deč­jim i ljud­skim pra­vi­ma i da bu­de re­le­vant­no, kva­li­tet­no i pra­ved­no, a iz­dva­ja­nje za obra­zo­va­nje tre­ba da bu­de po­ve­ća­no do ni­voa ula­ga­nja ko­ji po­sto­ji u Evrop­skoj uni­ji, ili do šest od­sto BDP-a.

– Na­la­zi i ar­gu­men­ti ko­je iz­no­si­mo pred jav­nost ni­su za­tvo­re­na do­ku­men­ta, ne­go otvo­re­ni po­ziv na di­ja­log. Što vi­še per­spek­ti­va sa­gle­da­mo, bi­će­mo bli­ži raz­u­me­va­nju kom­plek­sno­sti si­tu­a­ci­je u ko­joj smo se na­šli. Bez ob­zi­ra na po­li­tič­ke, ide­o­lo­ške, kul­tur­ne i sve dru­ge raz­li­ke, sve­pri­sut­nost i nor­ma­li­zo­va­nost na­si­lja nas sve po­ga­đa – is­ta­kla je Vu­ko­sa­va Cr­njan­ski, di­rek­tor­ka „Cr­te” i je­dan od de­vet čla­no­va od­bo­ra ko­ji ru­ko­vo­di „Maj­skom plat­for­mom”, ko­ja otva­ra i pod­sti­če jav­nu ras­pra­vu o da­ljim na­sto­ja­nji­ma i učin­ko­vi­ti­joj bor­bi pro­tiv na­si­lja. Na­ja­vlje­no je da će na­kon iz­ve­šta­ja iz obla­sti obra­zo­va­nja i sek­to­ra bez­bed­no­sti u ju­nu jav­no­sti bi­ti pre­do­če­ne i ana­li­ze i pred­lo­zi ko­ji se ti­ču so­ci­jal­ne za­šti­te i men­tal­nog zdra­vlja na­ci­je.

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *

Prava Pekara počinje sa radom u Smederevu!

Radno vreme objekata je od 06 do 18

Očekujemo Vas!