Korisnici aplikacije Vozzi, koja bi građanima trebalo da obezbedi pomoć kada im se pokvari auto, ovih dana ostajali su na putu bez mogućnosti da dobiju uslugu koju su platili.
Upravo to se desilo čitaocu iz Borče, koji je trudnu ženu početkom marta trebalo da odveze kod lekara. Kako tvrdi, nakon brojnih pokušaja da putem aplikacije obezbedi servis za auto koji se našao u kvaru, odlučio se da pozove ovu firmu i proveri šta se događa.
Međutim, prema njegovim rečima, u kol centru niko nije podigao slušalicu, nakon čega je pisao mejl u kome traži povraćaj uplaćenih sredstava.
„U roku od 24 sata dobio sam mejl u kom su naveli da od 23. februara imaju tehničkih problema sa aplikacijom i telefonskim linijama. Tom prilikom su mi tražili broj bankovnog računa na koji da mi uplate sredstva, pa su mi tako vratili pare“, priča on.
Da bude jasnije, Vozzi je aplikacija preko koje su građani plaćali pakete kao neki vid osiguranja da mogu imati neograničeno šlepanje i usluge popravki kvara za povoljniju cenu. Svaki paket bio je vezan za korisnika i lokaciju njegovog mobilnog telefona, a ne za automobil.
Sudeći po komentarima na internetu, u sličnoj situaciji kao naš čitalac našli su se i brojni korisnici još početkom marta.
„Vozzi je pomoć na putu, koja postoji online. Još uvek imate mogućnost da instalirate aplikaciju, kupite „proizvode“ preko iste, i imate mogućnost da zatražite pomoć, ali je nećete dobiti“, glasi jedan od komentara na Fejsbuku.
Ipak, 18. marta objavljeno je saopštenje na zvaničnom sajtu da Vozzi više neće poslovati. Kako za naš list pojašnjava Vladimir Šijaković, vlasnik firme KOV Technology koja je upravljala Vozzijem, firma je bankrotirala, a do ovog trenutka je isplaćivala dužnicima sredstva koliko je mogla.
On kaže da je firma prestala sa radom pre dva dana, jer nije uspela da dobije dodatno finansiranje od stranog investitora, posebno zato što se nije širila na tržište mimo Srbije.
„Tokom 2023. godine je investitor povukao dalje finansiranje, ne samo vezano za kompaniju, već za celokupnu Evropu. Povlačenje investitora obrazloženo je time da se 98 odsto procenata prihoda ostvaruje u Srbiji, odnosno zato što nismo više prisutni u Češkoj, Slovačkoj, Poljskoj. Pritom Srbija nije u Evropskoj uniji, što dodatno komplikuje ulaganje i sigurnost od strane investitora“, priča Šijaković.
Naš sagovornik dodaje da je firma kao rešenje da nastavi sa poslovanjem pokušavala da dobije podršku banaka u Srbiji, ali da su one odbile da daju finansije, jer su tražile hipoteke kao garant.
Kako je navedeno na sajtu kompanije, jedan od primarnih razloga za gašenje su zloupotrebe do kojih je dolazilo.
Šijaković objašnjava da su firmu šlep sluzbe upozorile krajem prošle godine da ljudi kupuju Vozzi pakete, a onda ih dele između sebe. Odnosno da, recimo komšija kupi paket i ode sa prijateljem do lokacije na kojoj mu se pokvario auto, pa preko svog telefona zahteva uslugu.
„Navešću i jedan slučaj gde smo imali pritužbu da ne želimo da vršimo šlepanje iz Grčke, zato što nije ispravan brisač, iako smo ponudili servis i pokriće popravke. Takođe, dobijali smo informacije od partnera da neko kupi Vozzi paket u Srbiji, pa nakon aktivacije paketa fizički pošalje isključen mobilni telefon u inostranstvo, kako bi dobio šlepanje nazad za Srbiju. Pored toga, imali smo zahteve da refundiramo kompletno letovanje, hotelske račune, spa centre, iako kompanija pokriva pomoć na putu za automobil. Kada imate preko 12.000 slučajeva za godinu dana sa više stotina evra štete po slučaju, dolazite do frapatnog podatka“, priča on.
Ipak, s obzirom na činjenicu da su građani koji su uplaćivali pakete sada u strahu da je taj novac otišao „niz vodu“, Šijaković kaže da će im novac biti vraćen, kao i šlep službama kojima je kompanija takođe ostala dužna.
„Postoje dva načina rešavanja ove situacije. Prvi način je da kompanija bude akvizirana, odnosno kupljena od strane druge kompanije. Drugi je namirivanje iz stečajne mase, o čemu ćemo svakako obavestiti sve korisnike i partnere“, pojašnjava naš sagovornik.
Sa druge strane, Dejan Gavrilović, predsednik Udruženja potrošača Efektiva, kaže da je jedino rešenje, ukoliko građanima novac ne bude isplaćen, da pokrenu sudski spor.
„Opcije su ili da podnesu tužbu, ili da čekaju. Možda u priču uđe neki investitor kao što direktor kaže, ali možda i firma ode u stečaj pa da se iz stečajne mase isplati novac korisnicima. Ali ne postoji niko ko, ako firma nema noca, može od nje da ga izvuče i vrati ljudima“, pojašnjava Gavrilović.
On dodaje da firma još uvek nije u blokadi, te da se ne zna da li ima promet preko računa ili ne, i da li će uopšte nastaviti da posluje.
„Ako bi imali promet preko računa i to ostane neko vreme, odnosno ako ne ode u blokadu, onda bi svako ko dobije spor mogao da im skine novac sa istog. Međutim, ako im račun blokiraju dužnici, onda iako građanin dobije spor, ne može da ga naplati, jer su oni već u blokadi. Tako da postoji rizik da ljudi ostanu bez novca koji su uplaćivali“, kaže Gavrilović.
Naš sagovornik nagoveštava da se Efektivi dosta ljudi javilo po pitanju ovog slučaja, i da će, najvetovatnije već sledeće sedmice, biti pokrenut određen broj tužbi.
Naposletku, kako nam kaže Šijaković, broj paketa koji je Vozzi prodao nije bio zavidno visok i iznosio je 40.000 u prethodnoj godini.
„Nažalost, od 2,4 miliona registrovanih automobila u Srbiji, to nije bilo dovoljno da ostvarimo uspeh koji su investitori očekivali“, zaključuje on.